Biografi

NicoleiFaber_9452

Født 1982. Uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole (2014). Debuterede på Aalborg Teater med iscenesættelsen af Beton (2014) som modtog en Reumert for årets forestilling. Nicolei Faber har siden iscenesat forestillinger over hele landet. På det Kongelige Teater Lars Von Triers Riget (2018) og Æsops Fabler (2017). På Aarhus Teater Lyden af de skuldre vi står på (2107) og Wildes En kvinde uden betydning (2016). Lyden af de skuldre vi står på modtog en Reumert for årets musikteaterforestilling. På Aalborg Teater Markmanns Beton (2014) Mayenburgs Perplex (2013) Kalallitt Aalborgimiittut (2015) og Markmanns Drengen der ville være vægtløs (2017). Sidstnævnte blev nomineret til 5 Reumertpriser. På Odense Teater Lars Von Triers Direktøren for det hele (2018) Mouawads Forbrændt (2018) og Bang Foss Døden kører audi (2016). Har iscenesat Sanderhoffs Sexpol (2018) for Teater Stuk/Grob, Colling Nielsens Sidst på dagen er vi alle mennesker (2016) for Mammutteatret/Siloen, Geiselmanns Duerne (2016) for Teatret Vårt samt iscenesat og udviklet Hjælp! (2015) Flyvene Grise/Republique.

Under sin skolegang lavede Nicolei Faber moderne fortolkninger af Dostojevskijs Idioten (2013), Tjekhovs Mågen under titlen, Nina and the symphony of sorrowful songs (2014) og Fosses Mor og barn (2012). Fabers fortolkning af Stindbergs Påske Eleonora (2011) vandt prisen for bedste forestilling på teaterfestivalen FIST07 i Beograd.

Nicolei Faber er kendt for sit tætte samarbejde med scenograf Christian Albrechtsen.

Uddannelse:
Teater instruktør – Statens Scenekunstskole 2010-2014
Skuespiller – GITIS Scandinavia 2001-2004

Iscenesættelser:

2018
DIREKTØREN FOR DET HELE – Odense Teater
SEXPOL – Teater Stuk/Teater Grob
RIGET – Det Kongelige Teater
FORBRÆNDT – Odense Teater

2017
ÆSOP FABLER – Eventministeriet/Det Kongelige Teater
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ – Aarhus Teater
DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS – Aalborg Teater

2016
DUERNE – Teatret Vårt
EN KVINDE UDEN BETYDNING – Aarhus Teater
SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER – Mammut Teatret/Betty Nansen
DØDEN KØRER AUDI – Odense Teater

2015
KALALLITT AALBORGIMIITTUT – Aalborg Teater
ROMEO OG JULIE 8.0 – C:ntact/Betty Nansen
HJÆLP! – De flyvende grise/republique

2014
BETON – Aalborg Teater
NINA AND THE SYMPHONY OF SORROWFUL SONGS – Den Danske Scenekunstskole
LEVITATE – Den Danske Scenekunstskole

2013
CORPUS -Den Danske Scenekunstskole/Huset Teater
PERPLEX – Aalborg Teater
IDIOTEN – Den Danske Scenekunstskole

2012
MOR OG BARN – Den Danske Scenekunstskole

2011
ELEONORA -Den Danske Scenekunstskole

Priser:

LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ
Reumert Årets Musikteater Forestilling (2018)

BETON
Reumert Årets Forestilling (2015)

ELEONORA
Best performance FIST07 (2012)

Andre priser til forestillinger:

LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ
Reumert Årets Scenedesign Christian Albrecthsen / Mathias Hersland

DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS
Reumert Talentpris(Skuespil) Nanna Skaarup Voss

SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER
Reumert Talentpris(Skuespil) Simon Sears

BETON
Reumert Årets Dramatiker Thomas Markmann

Reumert nomineringer:

DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS
Bedste kvindelige hovedrolle – Ena Spottag
Bedste kvindelige birolle – Hanne Windfeld
Bedste scenografi – Christian Albrechtsen
Bedste manuskript – Thomas Markmann

Legater:
Statens kunstfonds arbejdslegat – 2016
Statens kunstfonds udviklingsrejselegat – 2015
Statens kunstfonds Directors lab. – 2015